Založ si blog

Keď o Slovensku a Slovákoch hovorí Čech, vznikne … nezmysel …

Inak sa ani nedá nazvať vystúpenie jedného z „odborníkov“ na slovenskú problematiku, komentátora českého rozhlasu Lubomíra Smatanu, ktorý sa navyše hrdí tým, že má slovenské korene. Napísal knihu, o ktorej dnes viem, že ju určite čítať nebudem, pretože mi stačili jeho výroky v relácii Před púlnocí, ktorej hosťom bol v ČT24, spravodajskom kanáli českej televízie. Jeho skutočne „zaujímavé“ názory vychádzajú zo štvorročného pobytu na Slovensku, čo je skutočne „dostatočná“ kvalifikácia.

Už názov jeho knihy „Jánošíci s těžkou hlavou“ dokazuje, že tento reportér zjavne „zbožňuje“ slovenský národ. Takže, podľa autora sme divokejšou náturou, lebo sme vyrástli v horách, vraj sme nadšení, keď sa o nás hovorí ako o horaloch a sme konzervatívni. V tom poslednom by som možno aj súhlasil. Je zaujímavé, že sa dokáže „zasvätene“ vyjadrovať o slovensko-maďarskej tematike, pričom podľa neho nechápeme, že Maďari žijúci na južnom Slovensku sú skutočne Maďari.

Vypočuť si názory tohoto pána je skutočne zaujímavé. Práve jeho postoj dokazuje, prečo existuje neraz pokrivený pohľad na Slovensko. Rozprávajú o nás často ľudia, ktorí po pár rokoch nemajú problém, aby sa postavili do polohy odborníkov na Slovensko a Slovákov. Nehovoriac o fakte, že bez problémov prekrúti fakty vo svoj prospech. Jedným z jeho klasických výrokov je vyvrátenie tvrdenia, že v Tatrách zomiera najviac Čechov a to na základe štatistiky, ktorá dokazuje, že naopak, najviac v Tatrách zomiera Slovákov. Iste, je to pravda, len má malý háčik – vždy a všade som počul, že zo zahraničných /nie všetkých/ turistov zomiera najviac Čechov. Jedno slovo a koľko urobí. Napokon, nie je na tom tvrdení nič nenormálne, pretože zo všetkých turistov je v Tatrách pravdepodobne najviac Slovákov, a zo zahraničných Čechov.

Alebo tvrdenie, že Jánošík nikdy neochutnal pravé slovenské halušky. Iste, ak berieme halušky zo zemiakov, tak ich nemohol ochutnať a s tým plne súhlasím. Problém je však v tom, že halušky sa pripravovali na našom území aj predtým, teda pred érou zemiakov, a je teda pochybné povedať, ktoré sú pravé.

Mohol by som spomenúť ešte veľa jeho zaujímavých výrokov – nemá to zmysel. Skôr sa mi potvrdilo, že problémom vzťahov medzi Slovákmi a Čechmi sú pseudoodborníci. Ak totiž niekto popiera, že Havel zdevastoval ekonomiku Slovenska likvidáciou zbrojárskeho priemyslu /ktorý teraz humánne pôsobí v ČR/, nie je k nemu čo dodať. Ťažko sa totiž zdôvodňuje, prečo bola výroba zbraní na Slovensku nehumánna a naopak v ČR je bezproblémová.

Úprimne povedané, pán redaktor na mňa skutočne zapôsobil. Počas celej relácie som vlastne nepochopil, či išlo o reklamu jeho knihe, alebo vyjadrenie postoja voči Slovensku, ktoré práve opúšťa. Zo svojho pohľadu môžem konštatovať len jedno – je dobre, že odchádza, pretože za tie štyri roky sa nenaučil nič o Slovensku a Slovákoch. Jeho klišé /v ČR veľmi obľúbené/, že sme národom bačov, sedliakov a ľudí trpiacich maďarským komplexom, je nielen nudné, ale aj nepravdivé. Nemôžeme sa potom diviť aj averzii mnohých ľudí voči novinárom, pretože často vykreslia obraz, ktorý vlastne neexistuje. Ľudí môžeme súdiť podľa ich chovania, alebo názorov, nie však po štyroch rokoch, a už vôbec nie bez relevantných faktov.

Takže, môžem iba znovu konštatovať, že ak o Slovensku a Slovákoch hovorí Čech, vznikne nezmysel. Len škoda, že ten nezmysel majú možnosť mnohí čítať, a robia si podľa neho názor.

Ako zdevastovať štát za dvadsať rokov … praktický návod – I.diel

18.07.2010

Niekomu by sa mohlo zdať, že zdevastovať štát za dvadsať rokov nie je žiadny problém, ale keď si ukážeme, čo všetko na to v praxi je potrebné, začne táto vec ukazovať našich politikov v jasnom svetle – niekto by povedal – trpia genialitou zločinu. V každom prípade, keď som sa nad všetkým zamyslel, napadlo ma, kto vlastne volí tieto pochybné elementy a [...]

Obyčajný ľudský osud … a pár múdrych slov

18.07.2010

Známy, volajme ho Dušan /lebo jeho meno vo vietnamčine je na polámanie jazyka i pera/, prišiel na Slovensko ešte za čias bývalého režimu. Najprv tu študoval, neskôr ako mnoho jeho krajanov aj zostal. Sedával často na lavičke pred domom, kde som býval ešte ako dieťa, fajčil a mlčky pozeral niekde do diaľky. Priviesť ho do rozhovoru bolo hotové umenie. Väčšina jeho [...]

Nezabudnuteľná …

17.07.2010

Prvý raz som ju stretol pred štrnástimi rokmi. Smutne stála na chodbe úradu, kde pracovala a snažila sa povedať, že som neprišiel vo vhodnej dobe na debatu. Nedal som sa odbiť, kým nesľúbila, že pôjdeme spolu aspoň na kávu. Úprimne povedané, už prvý pohľad do jej očí znamenal jedno – bol som stratený. Sedeli sme na káve a debatovali o zvláštnostiach sveta. Ako [...]

ukrajina

Hrozivý scenár CIA: Ukrajina môže vojnu s Ruskom prehrať už tento rok

19.04.2024 07:50

Bill Burns tiež na príklade ilustroval, ako veľmi ukrajinským silám chýba munícia.

France Macron

Pred letnou olympiádou minister atentátov spustil jarnú ofenzívu proti teroristom

19.04.2024 07:00

Obava z možnej masakry v Paríži. Keby hrozil teroristický útok, organizátori by presunuli slávnostný ceremoniál na jedno z dvoch náhradných miest.

Milei

Ďalšia posila pre NATO: Argentína chce byť globálnym partnerom

19.04.2024 06:50

Argentína má od roku 1998 strategické vzťahy s ozbrojenými silami USA, hoci nie je plnoprávnym členom NATO.

Russia Ukraine War

ONLINE: Trump: Prežitie Ukrajiny je dôležité aj pre USA. Hýb sa Európa, daj viac peňazí

19.04.2024 06:15, aktualizované: 07:25

Prežitie Ukrajiny v súčasnej vojne proti Rusku je dôležité tak pre Európu, ako aj pre Spojené štáty, uviedol americký exprezident Donald Trump.

computerman

Rýpem do všetkého, čo sa mi nepáči. Mám rád šport, kvalitnú hudbu, operu, komédie zo zlatej doby filmu, kde sa ešte nemuseli rehotať v pozadí, aby divák prišiel na to, že počul niečo "humorné". Mám rád Slovensko, len ma mrzí, že ho prznia kadejaké umeliny, ktoré sa často štylizujú do pozície celebrít. Môj pradedko by ich nazval odpad národa. Ako kedysi niekto povedal, tvária sa, ako keby im zo zadnej časti tela liezli konvalinky a nie to isté, čo všetkým.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 113
Celková čítanosť: 188522x
Priemerná čítanosť článkov: 1668x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy