Založ si blog

Je mi ľúto za dobou kráľov …

Najčastejším slovným spojením v súvislosti so stavom štátu je – deficit štátneho rozpočtu. A hneď sa špekuluje, ako ho znížiť, aké opatrenia prijať a vždy to skončí jediným spôsobom a riešením – zdieraním bežného občana. Ako vyzerá pravicová predstava znižovania štátneho deficitu ? Jednoducho – všetko zdražie, zvýšia sa spotrebné dane tam, kde je to možné a je pokoj. Na druhej strane sa plným priehrštím rozdávajú peniaze hocikomu, kto sa tvári ako investor, rozdávajú daňové prázdniny a vytvára sa „zdravé“ podnikateľské prostredie. Sedliak by povedal – a to kerý magor takéto voľačo vymyslel ? Éj veru, toho iste mamka kŕmili besnými haluškami, že také sprostosti robí …

Je mi ľúto za dobou kráľov. Neschopný minister sa zásadne nevracal, keď niečo zbabral. V lepšom prípade dostal bezplatnú odtučňovaciu kúru v hladomorni, v horšom prípade vyplazoval jazyk na svet z niektorého vyvýšeného miesta. Taký Nicholas Fouquet by o tom vedel hovoriť, keby ešte žil. Rozhadzoval zlaté priehrštiami, a čo bolo ešte horšie, pokúsil sa zatieniť aj samotného kráľa Slnko. A tak dostal bezplatnú exkurziu po francúzskych väzniciach, kým nezakotvil v Bastile. Keďže platnosť cestovného lístka vypršala, v nej aj zomrel. Myslím, že mnohým slovenským ministrom by pomohla podobná výprava. Ich nasledovníci by pochopili, o čom je správa vecí verejných.

Ako sa niekto preriekol, vraj sa idú prehodnocovať výnimky rôznych sadzieb dane z pridanej hodnoty. Prebleskla informácia, že sa to možno dotkne napríklad aj kníh. Nedá mi nespomenúť, že podobný daňový a zákonný chaos ako je na Slovensku, nemajú zrejme ani najzaostalejšie africké krajiny. Čo vláda, to otočenie kormidla, zmeny a okydávanie predchodcov. Občas mi vŕta hlavou, či to nebude preto, aký dobytok nám vládne od roku 1990. Teda, aby som neurazil, vyskytla sa medzi ním aj nejaká hydina.

Sedliacky rozum hovorí – ak na niečo nemám, tak to nerobím. Ak teda rastie deficit štátneho rozpočtu, nemením neustále zákony – čo tiež spôsobuje množstvo výdavkov – ale prestanem rozhadzovať tam, kde netreba. Prehodnotím daňové odpustky, prestanem rozhadzovať stimuly a začnem vyberať dane od tých, ktorí ich doteraz neplatili. A keďže vinou chorého systému sú to hlavne veľké a bohaté spoločnosti, verím, že deficit by sa veľmi rýchlo vyrovnal. Uvedomuje si vôbec niekto, že vlastne dvadsať rokov sa ťahá štát z peňazí drobných živnostníkov a malých firiem, pričom veľké sa vyhýbajú skoro všetkému, čo sa dá ? Uvedomuje si niekto, že štát ťahajú neustále zdieraní obyčajní ľudia, ktorí musia poctivo platiť dane a poplatky, lebo im nikto nič nedaruje ? Zrejme nie. Rozhodne si to neuvedomuje dobytok a hydina vo vysokých funkciách – ich mozgová kapacita im na to nestačí.

Je mi ľúto za dobou kráľov. Nech bola akákoľvek, určite bolo v nej menej parazitov, ako ich živíme dnes. A zdá sa, že bolo aj viac múdrosti – lebo súčasnosť mi neraz pripadá taká hlúpa, že sa cítim ako v panoptiku.

Ako zdevastovať štát za dvadsať rokov … praktický návod – I.diel

18.07.2010

Niekomu by sa mohlo zdať, že zdevastovať štát za dvadsať rokov nie je žiadny problém, ale keď si ukážeme, čo všetko na to v praxi je potrebné, začne táto vec ukazovať našich politikov v jasnom svetle – niekto by povedal – trpia genialitou zločinu. V každom prípade, keď som sa nad všetkým zamyslel, napadlo ma, kto vlastne volí tieto pochybné elementy a [...]

Obyčajný ľudský osud … a pár múdrych slov

18.07.2010

Známy, volajme ho Dušan /lebo jeho meno vo vietnamčine je na polámanie jazyka i pera/, prišiel na Slovensko ešte za čias bývalého režimu. Najprv tu študoval, neskôr ako mnoho jeho krajanov aj zostal. Sedával často na lavičke pred domom, kde som býval ešte ako dieťa, fajčil a mlčky pozeral niekde do diaľky. Priviesť ho do rozhovoru bolo hotové umenie. Väčšina jeho [...]

Nezabudnuteľná …

17.07.2010

Prvý raz som ju stretol pred štrnástimi rokmi. Smutne stála na chodbe úradu, kde pracovala a snažila sa povedať, že som neprišiel vo vhodnej dobe na debatu. Nedal som sa odbiť, kým nesľúbila, že pôjdeme spolu aspoň na kávu. Úprimne povedané, už prvý pohľad do jej očí znamenal jedno – bol som stratený. Sedeli sme na káve a debatovali o zvláštnostiach sveta. Ako [...]

Trump

Porota, ktorá rozhodne o Trumpovi v historickom procese, je už kompletná

18.04.2024 23:26

Porota sa vyberala zo stoviek potenciálnych členov na základe série otázok, ktoré majú zaručiť, že sa budú rozhodovať nestranne.

farmári, poľsko, traktory

Poľskí poľnohospodári nepúšťajú kamióny cez hraničné priechody s Ukrajinou

18.04.2024 21:37

Naďalej tak protestujú proti prílevu lacného obilia z Ukrajiny.

keňa, vojaci

V Keni zahynulo pri páde vojenského vrtuľníka desať ľudí, vrátane veliteľa armády

18.04.2024 20:56

Vrtuľník havaroval krátko po štarte a potom začal horieť.

turecko, zemetrasenie, tokat

Stred Turecka zasiahlo zemetrasenie. Poškodilo niekoľko budov

18.04.2024 20:03

Zatiaľ nie sú správy o úmrtiach alebo vážne zranených.

computerman

Rýpem do všetkého, čo sa mi nepáči. Mám rád šport, kvalitnú hudbu, operu, komédie zo zlatej doby filmu, kde sa ešte nemuseli rehotať v pozadí, aby divák prišiel na to, že počul niečo "humorné". Mám rád Slovensko, len ma mrzí, že ho prznia kadejaké umeliny, ktoré sa často štylizujú do pozície celebrít. Môj pradedko by ich nazval odpad národa. Ako kedysi niekto povedal, tvária sa, ako keby im zo zadnej časti tela liezli konvalinky a nie to isté, čo všetkým.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 113
Celková čítanosť: 188501x
Priemerná čítanosť článkov: 1668x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy